AI som didaktisk værktøj
Viborg Gymnasium deltager i et større regionalt projekt om kunstig intelligens som didaktisk værktøj.
Projektets formål er at kompetenceudvikle undervisere til en reflekteret og didaktisk anvendelse af AI, der styrker elevernes faglige trivsel og mestring, samt at skabe viden om, hvordan lærere fremadrettet kan kompetenceudvikles systematisk på området.
Målgruppen er 132 undervisere på 14 gymnasiale uddannelser i Region Midtjylland samt indirekte ca. 12.000 elever og kursister. Med afsæt i erfaringer fra tidligere projekter udvikles en samlet og systematisk didaktik for undervisning med og uden AI. Didaktikken giver lærerne et fælles begrebsapparat til at planlægge undervisning på tværs af fag, herunder forskellige anvendelser af og roller for AI. Didaktikken videreudvikles løbende på baggrund af lærernes erfaringer i samarbejde med Syddansk Universitet.
