Viborg Gymnasium - Banner
undersidebanner-vg-bygning.jpg

STEAM på museer

Igennem to år, fra 2023-2025, har Viborg Gymnasium stået i spidsen for projektet STEAM på museer; et udviklings- og læringsprojekt i regi af Region Midt og i partnerskab med flere gymnasier og museer i Region Midtjylland.

Projektet er støttet af Region Midts Kulturpulje, Region Midts uddannelsespulje og foreningen Intrface.

STEAM på museer har inddraget museernes rum og genstande som en spændende læringsarena, og eleverne har arbejdet tværfagligt med STEAM-fag, en forkortelse, der står for Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics.

I brændpunktet mellem naturvidenskab og Arts-fagene opstår en ny faglighed, og museerne et en inspirerende ramme at undervise i. Målet er således at engagere eleverne i naturvidenskab, opøve deres innovative og problemløsende kompetencer og give et kig ind i den kulturelle verden, som findes på museerne.

I STEAM-undervisningen opløses faggrænser, og eleverne arbejder ud fra problemstillinger, der kræver viden fra forskellige områder. Projekterne er blevet tilrettelagt ud fra procesværktøjet Double Diamond-modellen, som træner elevernes kompetencer indenfor problemløsning og precesstyring.

2 år med nye partnerskaber

Det ambitiøse STEAM-projekt har i løbet af de to år involveret otte partnerskaber mellem gymnasier og museer og skabt en lang række nye erfaringer og undervisningsforløb. Projektet har skabt flere konkrete og læringsmæssige resultater. Gymnasier og museer har i fællesskab udviklet didaktikker og undervisningsforløb, der kombinerer naturvidenskab og kunst/humaniora – og dermed synliggør STEAM-potentialet i museers formidlingsrum. Elever har oplevet autentiske problemstillinger og virkelighedsnære læringsrum gennem eksempelvis projekter med konkrete design- eller teknologiløsninger hos museet og har haft en oplevelse af, at deres egne produkter har opnået stor anerkendelse og et højt fagligt niveau.