Elevmiljø

På Viborg Gymnasium er et godt elevmiljø kendetegnet ved at der er en åben, støttende og inkluderende atmosfære. Her er vi interesserede i hinanden og vi behandler hinanden med værdighed og respekt. Viborg Gymnasium lægger stor vægt på, at være med til at skabe et miljø, hvor alle elever føler sig velkomne og har mulighed for at udvikle sig på egne præmisser. Det skal være meningsfuldt at tage en uddannelse på Viborg Gymnasium og derfor er faglighed, trivsel og ejerskab også centrale elementer i skolens strategiplan. Vi vægter fællesskabet højt og derfor bærer vores undervisning stort præg af fællesskab i form af gruppearbejde, ideudveksling og erfaringsdeling, samtidig med at der er et tæt samarbejde mellem lærere, fra lærere til elever og elever imellem.

Udover undervisningen tilbyder Viborg Gymnasium et væld af sociale aktiviteter, som alle er med til at bidrage til et fælles socialt og aktivt liv på skolen. Dette gør sig både gældende i form af “Sumpen”, som er skolens fællesområde med masser af hygge og god mad i frikvartererne, samt centrum for vores morgensamlinger, cafeer og selvfølgelig også fester. 

Vi giver plads til eleverne og opfordrer dem til at tage initiativ igennem forskellige udvalg, såsom Elevråd, Fest- og Caféudvalg, et Bæredygtighedsudvalg, Frivillig keramik, Frisport, Opdigtet onsdag, Kreaklubben, VG Voices-koret og meget mere, som alle har en vigtig stemme og dermed er med til at tegne nutidens og fremtidens Viborg Gymnasium.

Over landsgennemsnittet

For at sikre, at vi lever op til vores strategiplan gennemfører skolen hvert år en undersøgelse af vores elevtrivsel og undervisningsmiljø og her ligger Viborg Gymnasium over landsgennemsnittet hvad angår trivsel og overgangen til videregående uddannelse, ligesom frafaldet som et led i skolens fastholdelsesstrategi ligger under landsgennemsnittet. Derudover samarbejder Viborg Gymnasium med Center for Ungdomsforskning i et projekt om unges trivsel, og som følge af skolens ambitiøse arbejde med emnet er Viborg Gymnasium i den sammenhæng blevet udvalgt som følgeforskningskole.

Samlet set skaber disse elementer et miljø, hvor eleverne føler sig trygge, motiverede og inspirerede til at lære og udvikle sig både fagligt og personligt. Et godt elevmiljø understøtter både den enkelte elev og fællesskabet som helhed og klæder dermed både socialt og fagligt på bedste vis eleverne til det næste skridt i livet, når tiden på Viborg Gymnasium er slut.

Læs mere om Viborg Gymnasiums strategiplan 2025 her