Sundhed – karriere og praksis
Projektet Sundhed - karriere og praksis er et samarbejde mellem sundhedssektoren og Skive Gymnasium, Viborg Gymnasium, Aarhus Katedralskole, Aarhus Statsgymnasium, Egå Gymnasium, Odder Gymnasium, Silkeborg Gymnasium og Akademiet for Talentfulde Unge.
Projektet er finansieret med 3,5 millioner kroner af Region Midt
Inspiration til nye muligheder
Mange gymnasieelever kender kun de mest populære uddannelser inden for sundhedsområdet – typisk medicin og psykologi. Med dette projekt ønsker vi at åbne døren til det bredere spektrum af spændende karriereveje, der findes i sundhedssektoren. Eleverne præsenteres for en mangfoldighed af fag og funktioner – fra sygepleje og ergoterapi til bioanalytik, fysioterapi, sundhedsteknologi og meget mere.
Det unikke i projektet er det brede engagement fra sundhedssektoren i forløbet, hvor repræsentanter for alle regionens sundhedssektorer deltager i udviklingen af casebaserede undervisningsforløb. Vi ved, at elever motiveres, når de kan se relevansen af det, de lærer. Derfor skal undervisningen koble faglig viden til konkrete situationer fra den virkelige verden Eleverne skal opleve, hvordan deres faglighed kan bringes i spil i konkrete, virkelighedsnære situationer – og på den måde styrke både deres læring og motivation
Alt materiale samles i en fælles onlineportal, hvor både elever og lærere får adgang til cases, baggrundsviden og digitale ressourcer. For at sikre den virkelighedsnære dimension deltager sundhedspersonale aktivt i udviklingen af forløbene og bidrager med indsigt, data og autentiske fortællinger fra hverdagen i sektoren.
Med projektet Styrket samarbejde mellem sundhedssektoren og de gymnasiale uddannelser skabes der et tættere samarbejde mellem gymnasier og sundhedssektoren, som kan give eleverne et unikt indblik i de mange karrieremuligheder, der findes inden for sundhedsområdet.
Viborg Gymnasium er stolte af, at vores stærke erfaring med praksisnærhed gennem projektet kan give værdi til hele gymnasiesektoren i Region Midt.
